John Bæk Musik på Facebok John på MySpace JB på YouTube
Alene på en scene
 
Cover forside

FOLKEMUSIKSAMMENSLUTNINGEN:
Alene på en scene (2003)

Jesper Vinther Petersen: Per Broens Polka - Polonaise
Bjarke Kolerus: Hans Thamsen - To ting/Krokonens vals
Helene Blum: Nu hviler mark og enge - Katten i Sækken
Jørgen Dickmeiss: Morgengry - Chirstian Skyttes Polka
Sonnich Lydom: Skots - Reventlow 101 - Kræn Jerups/Polka
Katja Mikkelsen: Hans Jensen, hans styk' i Blåvand
- Menuett från Skallsjö efter Edvard Johsson
Gunner Friis: Anne Louise Scottish - Trads Mazurka
Alan Klitgaard: De to ravne - Harpens Kraft
Hans Mydtskov: The Man - Hil dig, frelser og forsoner
Henrik Jansberg: Maries Hopsa
- English/Toeren/Frederiks Kontra
Esben "Mylle" Strandvig: Vejledalsvalsen - Tyrolerhopsa
Jesper Falch: 4-ture

Live CD udgivet af Folkemusiksammenslutningen. Ide og styring: John Bæk, Peter Marquard Sejersen, Helge Arildsø. Teknik: Michael Nielsen. Lydredigering og mix: John Bæk og Kaspar Vorbeck. Studie: Future Force Audio. Cover: Jens-Erik Thøgersen. Tekst: John Bæk, Peter Marquard Sejersen, Helge Arildsø. Fotos er taget fra vidooptagelser af John Bæk.

Projektet forklares i bookletten:

ALENE PÅ EN SCENE indeholder musik med 12 musikere og sangere. Fælles for dem er, at de her (bortset fra en enkelt) optræder helt alene, og at de alle har en tilknytning til musikmiljøer, som beskæftiger sig med folkemusikgenren.

CD'en er det konkrete resultatet af et projekt, som den landsdækkende interesseorganisation Folkemusiksammenslutningen (FMS) søsatte i efteråret 2002. Projektet har bestået af tre koncerter i henholdsvis Odense, Roskilde og århus, hvor de 12 artister blev bedt om at optræde som solister "alene på en scene" i ca. 1/2 time. Målet var både at skabe et rum, hvor musikerne kunne optræde som solister og at optage musikken med henblik på CD-udgivelse.

Projektet har på mange måder været et "økologisk" projekt - et musikalsk dogme-projekt. Normalt optræder mange af disse artister med en større eller mindre grad af lydforstærkning. Men vi bad dem alle optræde i en fuldstændig akustisk koncertsituation. Der var tre grunde til dette: For det første ønskede vi at optage musikken i direkte nærkontakt med brugerne; dvs. koncertsituationen, dansesituationen etc. For det andet havde vi lyst til at opleve musikken uden de elektroniske filtre, som altid vil påvirke musikernes fremførelse. For det tredje ønskede vi at skabe så optimale betingelser som muligt for optagelse af instrumenter og stemmer "som de lyder i virkeligheden".

I sådan et projekt eksisterer der dog ingen objektiv virkelighed, men derimod en række valg og oplevelser. Musikerne har valgt deres repertoire ud fra deres egne musikalske universer blandet med et lidt diffust koncept, som kort og godt handlede om noget "dansk" og den størrelse, der benævnes som "folkemusik". Publikum har valgt at møde op til koncerterne, hvor de har lyttet, danset, sunget, klappet og levet med. Teknikeren Michael Nielsen har generelt valgt at optage musikken med en Røde NT-3 på solisten og to Bryel & Kjær mikrofoner (Odense) eller Røde NT-5 (Roskilde og århus) til publikum/dansere/ambience.

Disse trelydsignaler er i situationen blevet mixet til et stereosignal via en lille Mackie mixer og optaget på en DAT-båndoptager uden brug af kompression etc. Helge Arildsø, Peter Marquard Sejersen og John Bæk har udvalgt de 24 stykker musik ud fra i alt 6 timers optagelser. I Future Force Audio studiet har Kaspar Vorbeck og John Bæk valgt at redigere musikken til CD'en uden større lydkorrektion og tillagte effekter (bortset fra track 24). Det er derfor tydeligt at høre, at musikken er optaget (og udfolder sig) i meget forskellige rum.

Ingen af de medvirkende musikere og sangere optræder normalt helt alene. I deres kortere eller længere musikerkarrierer har de optrådt i forskellige gruppesammenhænge. Men vi mener, at der her eksisterer et musikalsk potentiale, som også fortjener at blive hørt og oplevet i situationer, hvor instrumenternes og artisternes særpræg kommer til deres ret. Lyt selv. I deres musik udtrykker de vidt forskellige holdninger til musik og musikalsk æstetik. Det er live-musik med "småbøffer" og lyden af publikum. Hvis du bevæger dig ind på musikernes og musikkens præmisser, er der basis for en mangfoldig musikalsk oplevelse.

John Bæk, Peter Marquard Sejersen, Helge Arildsø

De tre koncerter:

26. januar 2003 i koncertsalen på Det Fynske Musikkonservatorium i Odense: Jesper Vinther Petersen, Helene Blum, Hans Mydtskov, Jørgen Dickmeiss.

2. februar 2003 på Kildegården, Hellig Korsvej i Roskilde: Alan Klitgaard, Bjarke Kolerus, Sonnich Lydom, Esben "Mylle" Strandvig.

14. februar 2003 i Århus Folkemusikhus' lokaler, Viborgvej 53 i Århus: Katja Mikkelsen, Gunner Friis, Jesper Falch, Henrik Jansberg.

Se endvidere artikel i Folk&Musik.

 
KONTAKT: Tlf. +45 4028 3490 - Email: johnbaek@stofanet.dk